Turné med tidligmusikkensemblet Pratum Integrum
/Vi siterer Nordlysfestivalens programomtale:
"Uhørt barokk i stort format!
Årets første oppsetning med Vokal Nord byr på noe helt spesielt. Et norsk-russisk samarbeid om to nyoppdagede messer som verden sannsynligvis ikke har hørt i sitt originalformat på 200 år: Requiem og Miserere av Giovanni Benedetto Platti. Vokal Nord er den nordlige landsdelens ledende vokalensemble, og helt siden starten i 1997 har internasjonalt samarbeid vært både et ønske og en nødvendighet for å utvikle ensemblet til det nivå det har i dag.
Oppsetningen byr på nyoppdaget kirkemusikk som med stor sannsynlighet ikke har vært framført i sitt originalformat siden 1700-tallet. Her står samarbeidet med det det russiske barokkensemblet «Pratum Intergrum» sentralt. Ensemblets leder Pavel Serbin. Han har tilbrakt mye tid i russiske og europeiske arkiver i sin jakt på tidligmusikkens perler. Under et av arkivbesøkene havnet han i samlingene til prinsebiskop von Schönborn, og der dukket det opp partiturer signert Giovanni Benedetto Platti. Det viste seg å være to messer - et requiem og en miserere. Mens et rekviem er en dødsmesse, er miserere begynnelsesordet i den latinske oversettelse av Det gamle testamentets salme 51, og bærer en bønn om miskunn.
I salmen finner vi historien om David som ble forelsket i Betseba, gjør henne gravid og dessuten sørger for at hennes mann soldaten Urias blir flyttet til en livsfarlig post ved fronten. Handlingen krever anger og bot, og det er synderkjennelse og tilgivelse som er temaet i teksten til denne messen.
I tillegg til musikk av Platti blir det instrumentalmusikk av en annen italiener, den 20 år eldre Antonio Vivaldi. Presten og barokkikonet fra Venezia reiste i 1740 til Wien, der han etter bare ett år endte sine dager fattig og syk. Vi får høre Vivaldis dobbeltkonsert for to fioliner og hans cellokonsert i C-moll.
Vokal Nord er særlig kjent for sine tolkninger av nordisk samtidsmusikk og europeisk tidligmusikk; to tilsynelatende helt forskjellige sjangeruttrykk som har flere fellesnevnere enn man skulle tro. Barokkens ornamentering og innslag av improvisasjon ligger ikke veldig langt unna Vokal Nords utforsking av utradisjonelle syngemåter som joik, overtonesang og kroppsperkusjon.
Barokken var i sin egen tid langt mindre bunden av noter og konvensjoner enn nyere klassisk musikk. Vokal Nords instrumentale makkere i denne oppsetningen har jo også et navn som kan oversettes med «uslått eng». Grønn, frodig og frittvoksende. «Pratum Integrum" består av noen av Russlands fremste utøverne av tidligmusikk. De spiller på originalinstrumenter eller reproduksjoner fra denne epoken.
Kveldens hoveddirigent er Lone Larsen, mens "Pratum Integrum" ledes av cellisten Pavel Serbin. Den siste konserten på turnéen i Sofienberg kirke i Oslo blir tatt opp med tanke på senere utgivelse.
TURNÉ I NORGE JANUAR 2015
25.01 Nordlysfestivalen, Tromsø Domkirke, kl 19.00
26.01 Trondenes Kirke, Harstad, kl 19.00
27.01 Nidarosdomen, Trondheim. Åpningskonsert Barokkfest 2015, kl 20.00
28.01 Sofienberg Kirke, Oslo (opptak), kl 19.00
Solister
Anna Galushcenko, sopran
Ekaterina Kolomina, alt
Tigran Matinyan, tenor
Hans Iversen, bass
Rolf-Magne Schmidt Asser, bass
Turnéen gjennomføres med støtte fra Det russiske kulturdepartement, Norsk kulturråd og Troms fylkeskommune."
Oppdatering: Da han skulle oppsummere musikkåret 2015, utnevnte journalist Helge Matland i avisa iTromsø vår konsert i Tromsø Domkirke til "årets konsertopplevelse". (avisa iTromsø 18. des 2015